Så här direkt efter årsskiftet vill man gärna summera det gångna året. Vi väljer att istället blicka framåt för att på bästa sätt förbereda oss för handelns förändringar. Att konsumenternas beteende förändras vet vi, men hur påverkar det vår bransch?

Nu börjar etableringen av smarta mobiler och digitala medier på riktigt att utmana traditionell shopping. En ny undersökning från Tradedoubler visar att nästan 60 procent av svenska konsumenter använder fysiska butiker enbart som ett showroom.

Vad händer med de fysiska handlarna, är mobilsurfande kunder faktiskt mer köpstarka och gynnar företagens försäljning? Fenomenet med så kallat ”showrooming” diskuteras flitigt inom handeln. Kunder besöker fysiska butiker för att titta, känna, prova och välja sina varor – innan de går online och handlar dem. Ett köpbeteende som även präglas hårt av appar och webbsajter med dagserbjudanden, prisjämförelsesajter och rabattkoder som guidar konsumenten till de lägsta priserna.

Beteendet kan också vara omvänt, sk. reverse showrooming (man letar information online om en produkt och avslutar köpet i en fysisk butik)

Hur möter vi konsumentens ändrade beteende? Skapa kunskap om hur kunden triggas till köp och erbjud möjlighet för kunden att genomföra köp via egna och kontrollerade kanaler – oavsett om de är fysiska eller elektroniska. I framtiden kommer vi att se allt fler butiker som integrerar både den fysiska och digitala butiken i en enda upplevelse.

Många aspekter påverkar ett köp, till exempel upplevelseshopping, tidsaspekten eller närhetsprincipen.

Läs mer om ”Shoowrooming” här.

 

Woman Using Barcode Reader Through Smart Phone.