10 / 02

3 väljer Shape

Mobiloperatören 3 (Hi3G Access AB) har valt Shape som samarbetspartner för utveckling,
produktion och utrullning av sitt nya butikskoncept. Uppdraget omfattar löpande koncept-
och produktutveckling, produktion, implementation och service.
Shape har sedan tidigare ett nära samarbete med Expohouse Sweden, som här kommer
att agera partner för implementation och service. 3 har idag ca. 70 butiker spridda
över hela landet som alla ska konverteras till det nya konceptet under 2014.

Vi tackar för förtroendet och ser fram emot ett långt, framgångsrikt samarbete.

 

Hi3G_Access.

07 / 02

Produktställ för exponering av motorolja åt TOTAL

Shape har nyligen ritat och producerat ett produktställ för motorolja åt TOTAL Nordic. En ny spännande kund, och en för oss ny och intressant bransch.

TOTAL Nordic ingår i TOTAL MARKETING & SERVICES, världens femte största oljekoncern. TOTAL Nordic har sitt huvudkontor i Köpenhamn med verksamhet i alla de nordiska länderna samt fyra dotterbolag. TOTAL Nordic erbjuder ett omfattande utbud av skräddarsydda tjänster och avancerade produktlösningar inom fyra verksamhetsområden:

– Smörjmedel för fordon och industri
– Flygindustri (på Köpenhamns och Oslos flygplatser)
– Bitumen
– Specialvätskor

Uppdragsbeskrivningen för Shape var att ta fram ett produktställ för exponering av motorolja åt TOTAL samt varumärket Elf. Resultatet blev en robust, stilren och tålig golvdisplay med en integrerad skärm för en rullande film. Displayens rygg utgörs av en utbytbar skylt.

Ställen står just nu hos några av TOTAL’s återförsäljare runtom i Danmark. Vi ser med spänning fram emot oljans försäljningsresultat!

IMG_6091_ret IMG_6102_ret.

22 / 01

Hur blir 2014?

Så här direkt efter årsskiftet vill man gärna summera det gångna året. Vi väljer att istället blicka framåt för att på bästa sätt förbereda oss för handelns förändringar. Att konsumenternas beteende förändras vet vi, men hur påverkar det vår bransch?

Nu börjar etableringen av smarta mobiler och digitala medier på riktigt att utmana traditionell shopping. En ny undersökning från Tradedoubler visar att nästan 60 procent av svenska konsumenter använder fysiska butiker enbart som ett showroom.

Vad händer med de fysiska handlarna, är mobilsurfande kunder faktiskt mer köpstarka och gynnar företagens försäljning? Fenomenet med så kallat ”showrooming” diskuteras flitigt inom handeln. Kunder besöker fysiska butiker för att titta, känna, prova och välja sina varor – innan de går online och handlar dem. Ett köpbeteende som även präglas hårt av appar och webbsajter med dagserbjudanden, prisjämförelsesajter och rabattkoder som guidar konsumenten till de lägsta priserna.

Beteendet kan också vara omvänt, sk. reverse showrooming (man letar information online om en produkt och avslutar köpet i en fysisk butik)

Hur möter vi konsumentens ändrade beteende? Skapa kunskap om hur kunden triggas till köp och erbjud möjlighet för kunden att genomföra köp via egna och kontrollerade kanaler – oavsett om de är fysiska eller elektroniska. I framtiden kommer vi att se allt fler butiker som integrerar både den fysiska och digitala butiken i en enda upplevelse.

Många aspekter påverkar ett köp, till exempel upplevelseshopping, tidsaspekten eller närhetsprincipen.

Läs mer om ”Shoowrooming” här.

 

Woman Using Barcode Reader Through Smart Phone.

18 / 12

Shop in shop för Swatch

Det råder bråda dagar hos Shape inför julen och det gillar vi förstås.
Nyligen installerade vi en mindre Shop in shop för Swatch hos Magnussons Ur i Göteborg. Tillsammans med Swatch skapades en lösning för golv- och väggexponering med tydlig avsändare. Swatch’s standardinredning integrerades smidigt med den specialtillverkade inredningen vilket möjliggjorde gott om plats för exponering på liten yta.

 

Swatch_1 Swatch_2.

24 / 10

Golvdisplay åt Wasa Surdeg Gourmet

Utifrån omfattande konsument & marknadsundersökningar togs konceptet ”Upptäck en ny smak från Wasa” fram, med syfte att visa att knäckebröd är både gott och passar alla smaker och tillfällen. Kampanjen har bidragit till att Wasa ökat sin försäljning på alla marknader och inte minst fått fler människor att konsumera knäckebröd.

Vid lanseringen av Wasa Surdeg Gourmet fick Shape uppdraget att exponera produkten i en fristående golvdisplay, istället för i befintlig standardinredning.

Resultatet blev en display där rygg och lådor är i betsat trä och skänker en genuin hemkänsla.
Precis som Wasa Surdeg Gourmet!

ret_IMG_5974

ret_IMG_5976 ret_IMG_5961

 

.

30 / 09

Golvdisplay åt ASUS

Shape har drivit flera projekt tillsammans med ASUS, senast rörande deras spelkoncept
”Republic of Gamers”. Denna gång låg fokus på ASUS bärbara datorer ”Vivobooks” samt tablets.

Shape utvecklade en fristående golvdisplay, med en utbytbar toppskiva som ger möjlighet till
flexibel produktexponering.

En tilltalande materialmix och design. Ryggens framsida är klädd i rostfritt laminat och baksidan
är printad. Inuti displayen finns en laddningsstation som nås genom att på ett mycket enkelt sätt plocka bort ryggen. Displayen levererades med larm för produkterna.

ASUS1

.

20 / 09

Inspiration från IFA

Vi hade det stora nöjet att under en dag besöka världens största mässa för hemelektronik, IFA 2013!

Svårt att hitta en bättre plats att insupa inspiration för nya innovativa exponeringslösningar, material och former. Och självklart häftigt att se framtidens produkter och teknik.

Utan att för bli för teknisk så vill vi bara skicka med er ett par förkortningar som garanterat kommer nämnas till leda de närmaste åren, Ultra HD och Ultra HD OLED!

Nästa generations TV-apparater väntar runt hörnet och givetvis fick dessa stor uppmärksamhet, Samsung, LG, Sony, Philips och Panasonic med flera hade alla sin line-up av nya, tokstora och tokdyra skärmar till allmän beskådning. Vad sägs om att parkera en 110” Ultra HD-TV   i vardagsrummet? Eller varför inte en välvd 77” Ultra HD OLED att passa in i ditt runda rum.

”Smart” är ju ett begrepp som blivit standard inom TV de senaste åren och nu kommer nästa steg då vi pratar Smart Living. Kliv upp ur sängen och säg god morgon till din TV som glatt ser till att din robotdammsugare kan påbörja sin arbetsdag. Samtidigt inventerar ditt kylskåp innehållet,  meddelar att mjölken går ut imorgon och lägger till det på din inköpslista, vilken i samma stund skickas till din mobil tillsammans med ett recept över vad som kan tillagas av de varor som finns tillgängliga i kylen. Smart Living

Detta är lite av det vi tog del av under vår vistelse i Berlin. För att sammanfatta det hela;
Vi är övertygade om alla produkter kommer att se fantastiska ut i butik,
exponerade i en display från Shape!

 

IFA_blogg.

04 / 09

Shape besöker IFA Berlin

IFA, världens största elektronikmässa för konsumenter, äger rum den 6-11 september i Berlin. Här ges besökarna en första chans att upptäcka  morgondagens produkter och framtidens teknologier inom allt från hemmets köksutrustning till kontorets kommunikationsteknik.

Vi väljer att vara på plats när de senaste produkterna gör debut på marknaden! Det känns oerhört spännande att hämta ny inspiration och kunskap om branschens kommande produkter. Självklart är besöket mycket värdefullt när vi skapar nya display- och kommunikationslösningar åt marknadens produktnyheter.

– För den växande marknaden av Smart Home är IFA i en unik position att sammanföra alla berörda branscher – såväl inom industrin som för konsumenten, säger Hans-Joachim Kamp, ordförande i GFU, sällskapet för underhåll- och kommunikationselektronik.

Vi återkommer med en rapport efter besöket.

ifa_head_bg_content_2.

27 / 08

Tele2 Business – Golvdisplay hos Elgiganten

Shape har nyligen ritat och producerat en golvdisplay för Tele2 Business. Stället har tre sidor med spårpanel och en form som ger mycket exponering och flexibilitet på liten golvyta. Ställen står just nu hos Elgiganten.

IMG_5590

IMG_5572 Tele2_9

 .

10 / 06

Byggbar hylldisplay hos Clas Ohlson

 

Uppdrag: Utveckla en ny lösning som ska kunna implementeras i befintlig inredning.

Byggbar, flexibel och lätt att underhålla!

Så kan önskemålen och kravspecifikationen från kunden se ut.

Hur presenterar vi in-ear-lurar tillsammans med traditionella hörlurar på ett attraktivt och effektivt sätt? Hur anpassar vi utförandet för butikernas varierade sortimentet och exponeringsyta?

Shape utvecklade en hylldisplay med just detta i åtanke som sedan en tid tillbaka finns i Clas Ohlsons butiker. Displayen består av en basenhet som kan byggas ut på bredden samt två alternativa produkthållare. En för in-ear-lurar, som exponerar lurarna från sidan i ett vitt, vakumformat öra. En för att exponera traditionella headband-lurar. Slutligen en skärm som ger kunden möjlighet att dema produkterna eller stärka varumärket genom en  film som rullar. Displayen lackades i samma vita kulör som Clas Ohlsons befintliga inredning och smälter sobert in i hyllan.

Byggbart, flexibelt och lätt att underhålla.

 

 

 

 

 .