06 / 10

Robust produktställ åt Spendrups

I våras fick Shape tillsammans med Spinn i uppdrag att skapa ett produktställ
åt Spendrups. Resultatet blev en golvdisplay som fungerar såväl mot en vägg,
eller fristående med en exponeringsyta för ca. 175 st öl. Genom att montera
två enheter rygg mot rygg får man dessutom en större, fristående display
med plats för över 300 produkter. Flexibelt med andra ord.

Vårt mål var att konstruera och skapa en robust känsla, och använda material,
färger och former som harmonierar med produkterna.
Dessutom var önskemålet från Spendrups en schysst kommunikationsyta
där man enkelt kan byta budskap. LED-belysningen på varje hyllplan
lyfter produkterna och hjulen gör displayen enkel att flytta.

Ett stort gäng produktställ lagerhålls på Shapes lager i Hillerstorp
och distribueras direkt från oss till ett stort antal butiker runtom i landet.

 

Spendrups_Helvy_ixamaxiCollage_spendrups.

19 / 09

Shop-in-shop Apotekslinsen

När mässan ”Apotek & Egenvård” nyligen gick av stapeln var Apotekslinsen på plats för att visa upp och berätta om hur man framgångsrikt kan erbjuda kontaktlinser direkt på apotek. Sedan ett antal år tillbaka har Shape hjälpt Apotekslinsen med utveckling och produktion av ett helt integrerat koncept för apotekskedjornas egen butiksinredning.

En liten shop-in-shop bestående av en toppdel med belyst information och touch screen som kompletteras av fullutdragslådor i högsta kvalitet för linssortimentet. Helheten gör det enkelt för kunder att hitta sin linstyp och rätt styrka. Lösningen smälter dessutom fint in i apotekens nuvarande inredning och är helt anpassad från bredd och djup till specifik lackkulör.

Vi är glada över möjligheten att få vara med på resan och tror mycket på konceptet inför framtiden.

Apotekslinsen shop-in-shop finns på utvalda apotek i Sverige och Norge samt online.

Läs mer på Apotekslinsens hemsida.

 

 

APoteklinsen_blogg_helvy APoteklinsen_bloggbildcollage_korrekt.

15 / 08

Shape på storecheck under uppbyggnad av 3-butik

Som vi tidigare berättat här på bloggen så pågår byggnation av 3-butiker för fullt i hela landet. Vi har två installationsteam som parallellt bygger 2 butiker/vecka. Närmast är det premiäröppning i Linköping och på A6 i Jönköping. Nästa vecka drar teamen västerut mot Kungsbacka och Frölunda.

Vi på Shape, tillsammans med ett flertal av våra duktiga leverantörer för 3-projektet, passade i veckan på att göra ett besök under pågående uppbyggnad av butiken på A6. Kan inte nog poängteras hur intressant, lärorikt och fantastiskt kul det är att få ta del av detta skede. Det erfarna installationsteamet hade som väntat full kontroll och 3-butiken börjar ta form för att snart stå redo att ta emot kunderna.

Vi hann till och med ta en gemensam fika tillsammans med teamet. (detta händer inte varje gång…)

Nedan visar vi några bilder från uppbyggnaden i Jönköping, samt från butiken i Karlskrona som öppnades innan sommaren.

 

A6 A6_2

Karlskrona_1 Karlskrona_2 Karlskrona_3 Karlskrona_4.

05 / 06

Nya 3-butiker & täta leveranser

Vi närmar oss semestertider på Shape och såväl temperatur som arbetstempo stiger. Leveranserna duggar tätt från Hillerstorp och fulla lastbilar med släp lämnar Gnosjö för vidare transport till kund varje vecka.
Dessutom bygger vi just nu 3-butiker för fullt i hela landet. Härligt!

Nu kör vi så det ryker ända fram till semestern. 

iStock_000019195320Medium_lastbil.

07 / 05

Kundanpassad mässinredning till HangOn

I början av året inledde vi ett trevligt samarbete med HangOn. Ett företag i Gnosjöregionen som jobbar med smarta lösningar för att underlätta och effektivisera den industriella lackeringsprocessen.

HangOn har en global närvaro i mer än 40 länder. Huvudkontoret finns i Hillerstorp tillsammans med R&D, produktion och ett distributionscenter. Passande, med tanke på att vi i Hillerstorp har ett flertal av Europas största pulverlackeringsfirmor.

Shape fick i uppdrag att konstruera och producera komplett och kundanpassad mässinredning efter skisser från HangOn och deras reklambyrå.

Ledorden var kvalité, flexibilitet och enkelhet. Inredningen består av en spännande materialmix av plåt, trä, akryl, glas och LED-belysning. Mässinredningen kommer att användas till ett flertal mässor under några år framöver och premiären var på Paintexpo i Karlsruhe den 8:e april.

Premiärmässan var lyckad för HangOn som förmodligen i skrivande stund utvecklar nya kundanpassade lösningar som ska erövra världen.

Och mässinredningen…  Ja, den är redan på nya uppdrag i Finland och Danmark.

 

IMG_2129 IMG_2122 IMG_2113 IMG_2080

 .

10 / 02

3 väljer Shape

Mobiloperatören 3 (Hi3G Access AB) har valt Shape som samarbetspartner för utveckling,
produktion och utrullning av sitt nya butikskoncept. Uppdraget omfattar löpande koncept-
och produktutveckling, produktion, implementation och service.
Shape har sedan tidigare ett nära samarbete med Expohouse Sweden, som här kommer
att agera partner för implementation och service. 3 har idag ca. 70 butiker spridda
över hela landet som alla ska konverteras till det nya konceptet under 2014.

Vi tackar för förtroendet och ser fram emot ett långt, framgångsrikt samarbete.

 

Hi3G_Access.

07 / 02

Produktställ för exponering av motorolja åt TOTAL

Shape har nyligen ritat och producerat ett produktställ för motorolja åt TOTAL Nordic. En ny spännande kund, och en för oss ny och intressant bransch.

TOTAL Nordic ingår i TOTAL MARKETING & SERVICES, världens femte största oljekoncern. TOTAL Nordic har sitt huvudkontor i Köpenhamn med verksamhet i alla de nordiska länderna samt fyra dotterbolag. TOTAL Nordic erbjuder ett omfattande utbud av skräddarsydda tjänster och avancerade produktlösningar inom fyra verksamhetsområden:

– Smörjmedel för fordon och industri
– Flygindustri (på Köpenhamns och Oslos flygplatser)
– Bitumen
– Specialvätskor

Uppdragsbeskrivningen för Shape var att ta fram ett produktställ för exponering av motorolja åt TOTAL samt varumärket Elf. Resultatet blev en robust, stilren och tålig golvdisplay med en integrerad skärm för en rullande film. Displayens rygg utgörs av en utbytbar skylt.

Ställen står just nu hos några av TOTAL’s återförsäljare runtom i Danmark. Vi ser med spänning fram emot oljans försäljningsresultat!

IMG_6091_ret IMG_6102_ret.

22 / 01

Hur blir 2014?

Så här direkt efter årsskiftet vill man gärna summera det gångna året. Vi väljer att istället blicka framåt för att på bästa sätt förbereda oss för handelns förändringar. Att konsumenternas beteende förändras vet vi, men hur påverkar det vår bransch?

Nu börjar etableringen av smarta mobiler och digitala medier på riktigt att utmana traditionell shopping. En ny undersökning från Tradedoubler visar att nästan 60 procent av svenska konsumenter använder fysiska butiker enbart som ett showroom.

Vad händer med de fysiska handlarna, är mobilsurfande kunder faktiskt mer köpstarka och gynnar företagens försäljning? Fenomenet med så kallat ”showrooming” diskuteras flitigt inom handeln. Kunder besöker fysiska butiker för att titta, känna, prova och välja sina varor – innan de går online och handlar dem. Ett köpbeteende som även präglas hårt av appar och webbsajter med dagserbjudanden, prisjämförelsesajter och rabattkoder som guidar konsumenten till de lägsta priserna.

Beteendet kan också vara omvänt, sk. reverse showrooming (man letar information online om en produkt och avslutar köpet i en fysisk butik)

Hur möter vi konsumentens ändrade beteende? Skapa kunskap om hur kunden triggas till köp och erbjud möjlighet för kunden att genomföra köp via egna och kontrollerade kanaler – oavsett om de är fysiska eller elektroniska. I framtiden kommer vi att se allt fler butiker som integrerar både den fysiska och digitala butiken i en enda upplevelse.

Många aspekter påverkar ett köp, till exempel upplevelseshopping, tidsaspekten eller närhetsprincipen.

Läs mer om ”Shoowrooming” här.

 

Woman Using Barcode Reader Through Smart Phone.

18 / 12

Shop in shop för Swatch

Det råder bråda dagar hos Shape inför julen och det gillar vi förstås.
Nyligen installerade vi en mindre Shop in shop för Swatch hos Magnussons Ur i Göteborg. Tillsammans med Swatch skapades en lösning för golv- och väggexponering med tydlig avsändare. Swatch’s standardinredning integrerades smidigt med den specialtillverkade inredningen vilket möjliggjorde gott om plats för exponering på liten yta.

 

Swatch_1 Swatch_2.

24 / 10

Golvdisplay åt Wasa Surdeg Gourmet

Utifrån omfattande konsument & marknadsundersökningar togs konceptet ”Upptäck en ny smak från Wasa” fram, med syfte att visa att knäckebröd är både gott och passar alla smaker och tillfällen. Kampanjen har bidragit till att Wasa ökat sin försäljning på alla marknader och inte minst fått fler människor att konsumera knäckebröd.

Vid lanseringen av Wasa Surdeg Gourmet fick Shape uppdraget att exponera produkten i en fristående golvdisplay, istället för i befintlig standardinredning.

Resultatet blev en display där rygg och lådor är i betsat trä och skänker en genuin hemkänsla.
Precis som Wasa Surdeg Gourmet!

ret_IMG_5974

ret_IMG_5976 ret_IMG_5961

 

.